Poprzedni temat :: Następny temat
[ED1]Waga przedmiotów
Autor Wiadomość
Gashlug 
Nowicjusz

Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 11
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-03-25, 16:26   [ED1]Waga przedmiotów

Ostatnio trochę więcej uwagi zacząłem przykładać do modyfikatorów obciążenia. Zastanawia mnie bardzo duża waga eliksirów, bowiem znaczna większość z nich waży po 1 kilogramie. Jak na ciecz jest to bardzo dużo, skoro 1 litr wody waży 1 kilogram. Oczywiście gęstość eliksiru pewnie jest większa, do tego należy dodać wagę pojemnika - pewnie szklanego, jednak nadal ilość takiej jednej dawki do wypicia jest nieco przyduża. Nie wydaje się Wam zatem, że waga podana w podręczniku jest nieco podana na wyrost? Tym bardziej, że fiolka (w jakiej się raczej spodziewałbym eliksirów) z atramentem waży 0,25 kilograma.

Następny problem:
W mej drużynie jest postać o wartości siły 7. Jest to magus, więc akurat siła tu nie ma pierwszorzędnego znaczenia. Ale o co chodzi. Z taką siłą może walczyć sztyletem (minimalna siła 5), ale już rzucić go nie może, ponieważ do tego potrzebuje siły minimum 9. Z kolei może rzucić włócznią (minimalna siła 5), ale machnąć nią czy pchnąć już nie może (minimalna siła 11). W obu przypadkach ta sama włócznia waży 2 kg. Nie wiem, jakie jest Wasze zdanie, ale jak dla mnie brakuje tu nieco logiki. Pomijając już, że łuk drewniany wg podręcznika waży 1,5 kg :-?

Zapraszam do wypowiedzi
 
 
sirserafin 
Czeladnik VII Kręgu
Human Archer


Wiek: 39
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 610
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2009-03-25, 16:45   

Mi się wydaje, że wagę przedmiotów należy traktować z przymrużeniem oka, ale zanim napiszę dlaczego ta taka informacja - w oryginale obciążenie i udźwig są podane w FUNTACH (międzynarodowy funt to 0,453 kg), więc przeliczenie na kilogramy gdzie 2 lbs = 1 kg nie jest idealne.

Druga sprawa to taka, że jeśli przyjmiemy za średnią wartość siły 12 to oznacza to, że postać może unieść (wg 1ed) 90 funtów, co daje w przybliżeniu 40,77 kilogramów. Jak dla mnie to jest to waga niewyobrażalna, a podręcznik mówi, że jest to ilość kilogramów, jaką postać może dźwigać cały czas nie męcząc się. W zestawieniu z rzeczywistością brzmi to absurdalnie, więc nasuwa mi się wniosek jw. - że należy na to patrzeć z przymrużeniem oka.
_________________
W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2009-03-25, 17:30, w całości zmieniany 4 razy  
 
 
 
mystic 
Czeladnik VII Kręgu
Emeryt


Wiek: 114
Dołączył: 27 Maj 2006
Posty: 882
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2009-03-25, 17:24   

System obciążeń chyba w każdym erpegu miewa większe i mniejsze buble, ale też i zwykle jest traktowany po macoszemu. Co do minimalnych wymagań to faktycznie trochę to nielogiczne, możesz albo zastosować mniejsze, albo jakoś uśrednić.
 
 
lord.owca 
Czeladnik V Kręgu
Zagubiony


Wiek: 39
Dołączył: 23 Maj 2006
Posty: 152
Skąd: Gdańsk
Wysłany: 2009-03-25, 18:04   

Co do różnic przy walce wręcz i rzucania to nie każdy walczący włócznią nie rzuci jej dobrze i daleko bo nie będzie miał tyle siły. Pewnie drugi parametr zrobili aby podpiąć dystanse rzutu bronią. No to tyle z domysłów. Co do tego wątku i jak gramy to:


Co do bagaży to nie liczymy ich wagi. Raczej ustalamy, że z tym i tym nie możesz podróżować bo jest za duże, albo nie masz jak zabrać. Szacujemy wagę według własnego (MG) uznania. Bardziej objętościowo niż wagowo.

A odnośnie udźwigu postaci wynikającego ze współczynników przestrzegamy przy podnoszeniu czegoś utrzymaniu itp.

PS nasze umowne szacowanie na pewno nie spowoduje tego ze Elf będzie niósł tyle samo co Troll
_________________
inkscape-tutorial.pl portfolio.dnginfo.pl
 
 
sirserafin 
Czeladnik VII Kręgu
Human Archer


Wiek: 39
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 610
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2009-03-25, 18:10   

Gashlug napisał/a:
W mej drużynie jest postać o wartości siły 7. Jest to magus, więc akurat siła tu nie ma pierwszorzędnego znaczenia. Ale o co chodzi. Z taką siłą może walczyć sztyletem (minimalna siła 5), ale już rzucić go nie może, ponieważ do tego potrzebuje siły minimum 9. Z kolei może rzucić włócznią (minimalna siła 5), ale machnąć nią czy pchnąć już nie może (minimalna siła 11). W obu przypadkach ta sama włócznia waży 2 kg.

W Classicu wygląda to tak:

Sztylet
Wymagana Siła (w obu przypadkach) 4
Waga 1 funt

Włócznia
Wymagana Siła (w obu przypadkach) 9
Waga 3 funty

Łuk długi (bo nie wiem co masz na myśli pisząc "drewniany")
Wymagana Siła 11
Waga 4 funty


A co do gęstości płynów to sprawdzałem (na wadze elektronicznej) kiedyś ile waży pół litra wody niegazowej, tyle samo coli i piwa... jeśli różnice jakieś są to na poziomie gramów. Aby tłumaczyć, że eliksiry zawdzięczają swą podręcznikową wagę gęstości to musiałyby mieć taką gęstość, że zamiast pić, trzeba było by je jeść.
_________________
W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2009-03-25, 18:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Gashlug 
Nowicjusz

Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 11
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-03-25, 18:41   

sirserafin napisał/a:

W Classicu wygląda to tak:

Sztylet
Wymagana Siła (w obu przypadkach) 4
Waga 1 funt

Włócznia
Wymagana Siła (w obu przypadkach) 9
Waga 3 funty


Czyli jednak błąd jest w 1 edycji.

sirserafin napisał/a:

Łuk długi (bo nie wiem co masz na myśli pisząc "drewniany")
Wymagana Siła 11
Waga 4 funty


Mam na myśli to, co napisano o łuku "marki łuk" na str.253, czyli że wykonany jest w całości z drewna. Bez metalowych gryfów itd.


sirserafin napisał/a:

A co do gęstości płynów to sprawdzałem (na wadze elektronicznej) kiedyś ile waży pół litra wody niegazowej, tyle samo coli i piwa... jeśli różnice jakieś są to na poziomie gramów. Aby tłumaczyć, że eliksiry zawdzięczają swą podręcznikową wagę gęstości to musiałyby mieć taką gęstość, że zamiast pić, trzeba było by je jeść.


Właśnie, zatem czy w Classicu waga eliksirów pozostała ta sama, czy też coś zmieniono?
 
 
sirserafin 
Czeladnik VII Kręgu
Human Archer


Wiek: 39
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 610
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2009-03-25, 18:54   

Łuk (Short Bow)

Wymagana Siła 8
Waga 3

(Tak się składa, że mam w domu łuk, ale nie mam odpowiedniej wagi do niego, więc nie powiem ile waży. Nawet jeśli waży te 1,5-2 kg to łatwo się go nosi a ciężar rozkłada się zupełnie inaczej niż w przypadku niesienia pełnej 1,5l butelki).

Te różnice w wadze to nie tyle błąd co niedopracowanie...

W Classicu nie zmieniono ciężaru fiolek z eliksirami.
_________________
W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
 
 
 
Gashlug 
Nowicjusz

Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 11
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-03-25, 19:04   

sirserafin napisał/a:
Łuk (Short Bow)

Wymagana Siła 8
Waga 3

(Tak się składa, że mam w domu łuk, ale nie mam odpowiedniej wagi do niego, więc nie powiem ile waży. Nawet jeśli waży te 1,5-2 kg to łatwo się go nosi a ciężar rozkłada się zupełnie inaczej niż w przypadku niesienia pełnej 1,5l butelki).

Te różnice w wadze to nie tyle błąd co niedopracowanie...

W Classicu nie zmieniono ciężaru fiolek z eliksirami.


Cóż, w takim razie trzeba będzie chyba na zdrowy rozum coś pozmieniać z tą wagą.

Jeśli masz łuk, to weź go w jedną rękę, a w drugą kilogram cukru, a poczujesz różnicę. Tak się składa że i ja mam łuk i dałbym mu co najwyżej 0,5 kg wagi.

Dzięki serdeczne za pomoc

Pozdrawiam
 
 
mystic 
Czeladnik VII Kręgu
Emeryt


Wiek: 114
Dołączył: 27 Maj 2006
Posty: 882
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2009-03-25, 19:10   

No nie do końca tak jest z wagą,że wyczujesz różnicę, sirserafin ma rację, co innego trzymać kilogramowy drąg a co innego kilogramową kulę ze stali. Kula zawsze będzie się wydawała cięższa.
 
 
sirserafin 
Czeladnik VII Kręgu
Human Archer


Wiek: 39
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 610
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2009-03-25, 19:12   

Gashlug napisał/a:
Cóż, w takim razie trzeba będzie chyba na zdrowy rozum coś pozmieniać z tą wagą.


Nie radzę :-) Zdrowy rozum przy zmienianiu mechaniki to nic dobrego - prowadzi to paradoksów. Mechanika jest mechaniką, czyli czymś sztucznym - ma naśladować rzeczywistość, a nie w pełni ją oddawać. Mechanika ma przede wszystkim sprawnie działać. Jeśli działa, pomimo tego, że nie pasuje do realiów naszego świata (jak np. często podejmowany temat: "Czemu przy kuszy dodaje się stopień SF?" albo "Czemu tarcze zwiększają wartości pancerzy a nie obron?"), to mimo wszystko lepiej się wychodzi jak się ją zostawi w spokoju - piszę to na podstawie naszych własnych doświadczeń przy "mechanikowaniu" mechaniką.
_________________
W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2009-03-25, 19:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Gashlug 
Nowicjusz

Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 11
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-03-25, 19:37   

Raczej zmiana wagi fiolki eliksiru z 1 kg do 0,2 kg raczej nie powinna doprowadzić do paradoksu. Podobnie ze zmianą wagi krótkiego łuku, który wg podręcznika waży tyle co długi miecz. Paradoksów właśnie próbuję unikać :)
Ostatnio zmieniony przez Gashlug 2009-03-25, 19:38, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
sirserafin 
Czeladnik VII Kręgu
Human Archer


Wiek: 39
Dołączył: 08 Kwi 2008
Posty: 610
Skąd: Częstochowa
Wysłany: 2009-03-25, 19:42   

Gashlug napisał/a:
Raczej zmiana wagi fiolki eliksiru z 1 kg do 0,2 kg raczej nie powinna doprowadzić do paradoksu.

No właśnie doprowadza - nagle okazuje się, że postać może unieść 5 razy więcej fiolek, a sztucznie zawyżona waga przedmiotów ma regulować to, ile (w znaczeniu: ile sztuk) dana postać może ich unieść...
_________________
W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
 
 
 
Gashlug 
Nowicjusz

Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 11
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-03-25, 19:57   

W przypadku eliksirów to cena i dostępność są skutecznymi zaporami przed noszeniem ich w hurtowych ilościach, więc waga już nie musi.
 
 
Kot 
Opiekun IX Kręgu
Wędrowiec


Wiek: 42
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 1329
Skąd: zadupie pomniejsze
Wysłany: 2009-03-25, 20:08   

Gashlug napisał/a:
Nie wiem, jakie jest Wasze zdanie, ale jak dla mnie brakuje tu nieco logiki.

Jak dla mnie, walczyć orężem będącym "poza zasięgiem" jego Siły Fizycznej może. Ale dałbym mu znaczące kary do testów ataku i obrażeń.

Eliksiry mają jak dla mnie o wiele mniejszą wagę. Skłaniałbym się w stronę wartości 0,1-0,3, w zależności od fiolki (szkło-metal-kamień). Noszenie eliksirów w hurtowych ilościach aż się prosi o upadek, czy cios "w zupę", który zdziesiątkuje nasze zapasy...
_________________
Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
 
 
 
Cryingorc 
Czeladnik VII Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 851
Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-03-25, 21:40   

Ja bym zmniejszyl mase eliksirow dwukrotnie.

Wysoki ciezar takich przedmiotow jak luki i eliksiry wynika z tego, ze sa one dosc nieporeczne. Oczywiscie zawsze bedzie to pewna abstrakcja i nie wszystko, na co pozwala nam mechanika w tym przypadku, powinno byc akceptowane przez MG. Np niektore niekoniecznie ciezkie wagowo, acz nieporeczne i zajmujace duza objetosc przedmioty czasem sa nie do podniesienia. :]
Kule metalowa w reku zdaje sie ciezsza, ale mozna ja spokojnie wlozyc do plecaka. Luk jest dlugi i trudniej z nim sie poruszac. Najwidoczniej dalo sie to podejscie tworcow gier odczuc w WFRP, gdzie luki i kusze "wazyly" strasznie duzo Punktow Obciazenia.
_________________
Jestem Prawem - Chaosem, Przeznaczeniem - Losem.
Jestem Pasją - Horrorem, Przebudzeniem - Pogromem.
Wasze życia w Mych rękach... i nieszczęsnej k8.
 
 
 
Veers 
Nowicjusz
Sh'tk'ith


Dołączył: 29 Gru 2008
Posty: 9
Skąd: Z jaja
Wysłany: 2009-03-25, 23:29   

A jeszcze dodatkowo dochodzi problem pieniędzy noszonych przez graczy. Jak się pomnoży ich ilość razy ciężar jednej monety to dochodzi do sytuacji, że sakiewka waży więcej niż sama postać...
Teraz należy doliczyć dodatkowe ubrania (no bo kto widział bohatera bez kilku ubrań na zmianę). Więc tak prawdę mówiąc bez muła, konia lub wozu się nie obejdzie. Swoją drogą może to być nie lada problem dla gracza: co z sobą zabiera na zwiedzanie właśnie odnalezionego kaeru?
_________________
"They call that a defense?"

 
 
 
Gashlug 
Nowicjusz

Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 11
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-03-25, 23:45   

Veers napisał/a:
Swoją drogą może to być nie lada problem dla gracza: co z sobą zabiera na zwiedzanie właśnie odnalezionego kaeru?


I właśnie do tego służy sumowanie obciążenia i stosowanie kar za nadbagaż. Monety też wliczam do obciążenia, przyjąłem że jedna moneta waży 10 gram, zatem 100 sztuk monet waży 1 kg.
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2009-03-26, 00:36   

Monety to akurat mają swoje wagi w Earthdawnie. Strona 250 w Podręczniku Głównym ED1. Podrozdział Przeliczniki.

Miedziak throalski - 15 gram
Srebrniak throalski - 6 gram
Złota moneta throalska - 3 gram
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2009-03-26, 01:03, w całości zmieniany 3 razy  
 
 
 
Gashlug 
Nowicjusz

Dołączył: 23 Mar 2009
Posty: 11
Skąd: Radom
Wysłany: 2009-03-26, 01:02   

Dzięki, to mi umknęło. Czy jest gdzieś opisany kurs monet throalskich względem therańskich oraz czy i na jakich warunkach można płacić monetami throalskimi w innych prowincjach?
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2009-03-26, 01:14   

Generalnie throalskie monety oparte są o wagę therańskich. Teoretycznie więc powinny mieć tą samą wartość...

Większość Theran oczywiście nie uznaje Throalskich monet. Można ja wymienić w kantorach dopłacając 5% wartości. (źródło: Barsawiańskie Vivane z dodatku Powietrzna Przystań i Vivane)

Na therze są takie monety:
Floren = złota moneta throalska
Orrus = srebrna moneta throalska
Dab = miedziana moneta throalska
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2009-03-26, 03:08, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
 
Cryingorc 
Czeladnik VII Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 25 Maj 2006
Posty: 851
Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-03-26, 10:31   

Jesli ktos dzwiga ze soba 20 kola srebrnikow, to logiczne, ze bedzie potrzebowal do tego skrzyni na wozie. BTW, kiedys mielismy taka sama sytuacje w MERPie - MG doliczyl sie, ze nasza kasa wazyla wiecej od nas...
W ED zawsze mozemy wymienic czesc gotowki na ziarna lub monety esencji zywiolow albo nawet sam orichalk.
_________________
Jestem Prawem - Chaosem, Przeznaczeniem - Losem.
Jestem Pasją - Horrorem, Przebudzeniem - Pogromem.
Wasze życia w Mych rękach... i nieszczęsnej k8.
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template junglebook v 0.2 modified by Nasedo