1. Bardzo ładnie poradzili sobie z generowaniem atrybutów metodą punktową.
2. Karma jak dla mnie jest świetnie rozwiązana, chociaż Łucznicy będą ją przeklinać, o ile Celny Strzał nie zostanie zmieniony. Nareszcie Rytuał Karmiczny ma znaczenie, a trolle i obsydianie nie są upośledzeni karmicznie. No i ta k6, która się tak rewelacyjnie przerzuca. :P
3. Opisy niby te same, ale jednak odświeżone i przyjemne.
4. Ciekawy sposób rozwiązania ruchu, hexy!
5. Nareszcie Wietrzniaki mają Wzrok Astralny z prawdziwego zdarzenia, a nie takie tam byle co.
_________________ Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
W porządku. Już nie trzeba będzie tłumaczyć graczom, że nie należy brać żadnej z Cech na bardzo niskim poziomie celem podpakowania innej
2. RUCH (+)
Tak jak się spodziewałem po spojlerach na Blogu Slayride. Mamy współczynnik ruchu zależny od rasy. Rozwiązanie dość podobne do tego w Warhammerze czy częściowo w nWoD.
Hekso-yardo-metry! Tak właściwie to nie ma nowej jednostki, a dodatkowa opcja, która pozwala łatwiej dostosować ED do realiów Bitewniaka czy po prostu siatki heksagonalnej. Swoją drogą patrząc na to, że maksymalnie 6 przeciwników mogło zawsze zaatakować bohatera to heksy w ED zawsze były (str 410 EDC Players Compendium)
Generalnie samo dodanie heksów dużo nie zmienia, jako że będą zawsze dwa współczynniki przy zasięgu NP. Zasięg = 20 jardów (10 heksów)
Dużo zmienia jednak znaczne zmniejszenie ruchu. Oczywiście zgodnie z zapowiedziami zasięgi broni i czarów też ulegną zmniejszeniu czy dopasowaniu. Ciekaw tylko jestem czy zmnieniony zostanie czas trwania rundy.
I na koniec przy takim rozwiązaniu samo nasuwa się wprowadzenie Sprintu jako umiejętności domyślnej. Zobaczymy.
3. KARMA (+/-)
Z jednej strony bardzo dobrze Karma jest teraz połączona z Dyscyplinami, co ze względu na teorię Karmy powinno zawsze istnieć. Karma jako dodatkowa energia, którą mogą posługiwać się adepci. Karma zależna bardziej od Dyscyplin... pozytywnie
Poza tym Rytuał Karmiczny zyskuje na znaczeniu. Obecnie bardzo ważny talent, równie ważny co Wytrzymałość jak nie ważniejszy. Przy założeniu, że startujemy z 2 poziomem to Troll będzie miał 6 maksimum na samym początku, a Wietrzniak 12. Spora różnica.
Z drugiej strony brakować mi będzie tej rasowej różnicy w kościach karmy. Wietrzniaki z K10... Sentyment.
4. ZDOLNOŚCI RASOWE (+)
Generalnie w porządku. Bez znaczących zmian. Spojrzenie Astralne Wietrzniaka to kolejny dobry powód by grać Wietrzniackim magiem. Dostaniemy darmowy slot na talent. Wietrzniacki Czarodziej na przyklad ma na I Kręgu Spojrzenie Astralne jako Talent Dyscyplinarny. Rasowy talent pójdzie więc na jego miejsce a my dostaniemy dodatkowy slot na jakiś Talent Opcjonalny
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2009-06-22, 18:45, w całości zmieniany 5 razy
Mi się nadal nie podoba to, że wyrzucono Wytrzymałość do opcjonalnych talentów.
Jeśli chodzi o część drugą to, podoba mi się, że Karma będzie miała znaczenie, a dokładnie Rytuał Karmiczny. Nie podoba mi się za to to, że została aż tak ograniczona.
Aktualnie gramy na zasadzie, bodajże z 2ed, że ilość punktów Karmy równa jest 10+(poziom talentu*przelicznik dla danej rasy od 3 do 6).
Jeżeli będziemy przechodzić na 3ed, to się gracze powk... denerwują.
Reszta może być. Większej rewolucji nie ma i tylko, może to wyjść na plus, to docieranie systemu.
Wiek: 39 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 851 Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-06-22, 20:28
Karma powinna IMHO dawać sporą przewagę adeptom nad zwykłymi Dawcami Imion. Różnica ta, zdaje się, została przytemperowana, zwłaszcza w przypadku początkujących adeptów.
_________________ Jestem Prawem - Chaosem, Przeznaczeniem - Losem.
Jestem Pasją - Horrorem, Przebudzeniem - Pogromem.
Wasze życia w Mych rękach... i nieszczęsnej k8.
Jeżeli będziemy przechodzić na 3ed, to się gracze powk... denerwują.
do przełknięcia... faktycznie trochę mało będzie tej Karmy na początku, ale wiadomo - od zera do bohatera
Mi się podoba, że w końcu zrobili coś z tym ruchem, a sam pomysł siatki czy figurek/pionków mnie nie przeraża/odstręcza... co więcej - chciałbym, abyśmy weszli w ten system, żeby było na bieżąco widać ruchy wszystkich postaci, planować ucieczkę czy zmianę lokalizacji a nie zależeć tu od nie wiadomo czego... wolałbym to mieć jak na dłoni, żeby MG mówił "tej części planszy/tych postaci nie widzisz" i dokładał pionki sukcesywnie... czasem po prostu brakuje wyobraźni lub słów, żeby sobie przedstawić wszystkie obiekty w przestrzeni.
Zmiany zmianami... najbardziej mnie ciekawi postaci z których edycji będą potężniejsze i czy trzeba będzie staty od nowa przyznawać przy konwersji czy też da się osiągnąć te same wartości...
_________________ W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Wiek: 39 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 851 Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-06-22, 21:04
sirserafin napisał/a:
Zmiany zmianami... najbardziej mnie ciekawi postaci z których edycji będą potężniejsze i czy trzeba będzie staty od nowa przyznawać przy konwersji czy też da się osiągnąć te same wartości...
Da się osiągnąć inne wartości, wietrzniaki z SF 8 na przykład. Jestem dośc sceptyczny do tych wszystkich zmian, ale pożyjemy, zobaczymy. Czy wy też chcielibyście mieć już to w łapach i móc ocenić od deski do deski? :D
nie chodzi mi o to, że będzie można przekraczać granicę i ktoś tam będzie mógł (przynajmniej teoretycznie) mieć wyższe to czy tamto, tylko czy po rozdzieleniu punktów na cechy (powiedzmy 17/11/11/17/11/11 dla człowieka) w nowym systemie zostaną jeszcze jakieś wolne punkty czy nie, czy może ich zabraknie...
_________________ W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2009-06-22, 21:16, w całości zmieniany 1 raz
Wiek: 39 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 851 Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-06-23, 04:28
Przypuszczam, ze Punkty Tworzenia bedzie mozna przeznaczyc poza Cechami na Szybkosc, moze tez na karme (w co jednak bardziej watpie), wiec ciezko stwierdzic jak to wyjdzie. Nie lubie w kazdym razie balansowania mechaniki w sposob polegajacy na zmniejszaniu amplitudy heroizmu. Szkoda, ze pomimo zwiekszenia znaczenia poziomu rytualu karmicznego oslabili karme. IMHO to temat na dluzsza i glebsza analize.
_________________ Jestem Prawem - Chaosem, Przeznaczeniem - Losem.
Jestem Pasją - Horrorem, Przebudzeniem - Pogromem.
Wasze życia w Mych rękach... i nieszczęsnej k8.
Zagramy - zobaczymy. Ja myślę, że Karma wcale nie została osłabiona. Po prostu stała się cenniejsza.
Jeżeli chodzi o jej ilość to tylko na początkujących poziomach. Na poziomach Rytuału Karmicznego 7-8 ilość Karmy (oprócz wietrzniaków) zaczyna przerastać tą starą rasową ilość z poprzednich edycji.
Np. Troll 8x3 = 24
Adept z ED3 na 10 kręgu będzie miał więcej punktów karmy od adepta EDC na 10 kręgu.
Inna sprawa, że zwiększyła się liczba talentów dyscyplinarnych i ogólne zużycie karmy generalnie chyba też wzrośnie. Zatem Troll mimo wszystko na początkujących poziomach może być karmowo upośledzony w porównaniu do wietrzniaka czy człowieka.
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Zatem Troll mimo wszystko na początkujących poziomach może być karmowo upośledzony w porównaniu do wietrzniaka czy człowieka.
No, niekoniecznie. Zapominasz, że rzuca już nie k4, a k6. Poza tym, skoro wejście na wyższy krąg wymaga wszystkich talentów na odpowiednim poziomie, to Rytuał Karmiczny będzie zwiększany regularnie. Można więc założyć, że jego poziom zależy od kręgu bohatera. Oczywiście, ci, którzy intensywnie używają karmy, będą zwiększać jego poziom częściej - podobnie jak było z Wytrzymałością w ED1 i EDC.
_________________ Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
Ostatnio zmieniony przez Kot 2009-06-23, 10:57, w całości zmieniany 1 raz
Wiek: 39 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 851 Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-06-23, 11:27
Nie sposób wyrazić jednoznacznego sądu nie znając dokładnie nowych zasad, ale z tego co się dowiedzieliśmy ze zwiastuna tak wynika - karma została lekko przytemperowana. Wzrosło znaczenie poziomu rytuału karmicznego (na plus), ale nie samej karmy. No oczywiście można stwierdzić, że karma stała się cenniejsza idąc do walki z kilkoma, a nie parodziesięcioma punktami w zapasie. Ale czy to fajnie. Spadła tym samym przewaga początkowych adeptów nad nieadetami (IMHO zmiana na minus). Na szczęście ten 3-4 poziom talentu stosunkowo szybko można uzyskać i jest motywacja :)
Porownajmy edycje pod kątem karmy. Jakoże druga ma niewiele wspólnego z trzecią, a classic był już tworem RB odniosę się do edycji FASA.
3:1.
To takie wyliczenia orientacyjne. Nie są to znaczne róznice, ale jednak na minus. Powstrzymuję się w każdym razie od jednoznacznego sądu na temat nowej karmy.
Zgodzę się, że pomysł z zależnoscią maks liczby punktów karmy od poziomu talentu to super rzecz. Do tego większa ilość przyznawanych PL za sesję (edycja classic, ale przypuszczalnie tu będzie podobnie) niweluje minus za zwiększony koszt karmy (no i ujednolicenie kosztu w PL też bardzo dobry pomysł).
Ogólnie więc jestem sceptyczny, bo lubię mocną karmę. Wolałbym wzmocnioną niż choćby nieznacznie osłabioną :) Dammi pisał, że jak zobaczymy całość - zrozumiemy sens zmian w karmie. Ciekaw jestem o co chodziło.
Ostatnio zmieniony przez Cryingorc 2009-06-23, 11:35, w całości zmieniany 1 raz
Nie zapominam. Chodziło mi o ilościowe podejście, bo teraz to różnicuje Karmę w Trzeciej Edycji. Na początkujących poziomach granie trollem/obsydianinem i karmożerną Dyscypliną będzie dość dużym wyzwaniem. Dodatkowo, jak wspomniałem wzrosła ilość Talentów Dyscyplinarnych, którymi teraz są wszystkie talenty główne. A poza tym wśród Talentów Opcjonalnych cały czas są talenty wymagające Karmy. Tak więc prawdopodobnie wzrośnie liczba zużywanej Karmy...
Karma może być i K10... jeśli jej nie masz to kość nie robi różnicy
W każdym razie Wietrzniaki górą
EDIT:
Cryingorc napisał/a:
Dammi pisał, że jak zobaczymy całość - zrozumiemy sens zmian w karmie. Ciekaw jestem o co chodziło.
Arma napisał/a:
No, what Dammi is hinting at is simply all the rules and principles of Karma put together.
With these compact previews, it's too easy to forget how Karma is actually applied, of what other parts of the game mean for Karma. For example, everyone being able to spend Karma on some special Discipline-move in ED3, Talent Options where you can never get rid of the Karma, or that there are more Discipline Talents at the lower Circles now (without knowing all Disciplines, go over into the ADM and look at what would be Discipline talents for the individual Disciplines there... you'll be surprised of what now becomes a Discipline Talent all of the sudden...)
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2009-06-23, 11:31, w całości zmieniany 1 raz
A tam niewiele... choćby właśnie sposób wyliczania karmy zerżnęli bezczelnie... tylko, że już nie ma bazowego "+10" do jej ilości
Ponadto skopiowali część pomysłów z sekcji talenty/umiejętności - np. taka 2ed umiejętność Sprint stała się w classicu talentem.
I pewnie dużo więcej, więc nie ma co się odżegnywać w co drugim poście od 2ed i wykpiwać ją na przeróżne sposoby, gdy:
- po pierwsze nie zna się jej na wskroś
- po drugie - nie widziało się na oczy 3ed, bo może się okazać, że więcej pomysłów jest zbieżnych
Wiek: 39 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 851 Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-06-23, 14:09
sirserafin napisał/a:
A tam niewiele... choćby właśnie sposób wyliczania karmy zerżnęli bezczelnie... tylko, że już nie ma bazowego "+10" do jej ilości
Stwierdziłbym raczej, że dziwnym trafem w classicu nie wystosowali podobnego rozwiązania. Ekipa RB zmieniała mechanike w miejscach, gdzie coś zdawało się być nie tak, na podstawie zasad i pomysłów/dyskusji fanów oraz własnych rozwiązań. A że LRG poprawił system (choc nie tak znacznie i przyjął inną taktykę - więcej przesunięć talentów, mniej grzebania w ich mechanice) w podobnych miejscach, to wynika z faktu, że w sytuacjach jak talent karmiczny nietrudno dojść do podobnego rozwiązania jak uzaleznienie maks karmy od poziomu talentu.
sirserafin napisał/a:
Ponadto skopiowali część pomysłów z sekcji talenty/umiejętności - np. taka 2ed umiejętność Sprint stała się w classicu talentem.
Jak to stała się w classicu talentem? W 1 ed była talentem. W drugiej i w classicu jest zarówno talentem jak i umiejętnością. To masz na myśli? Moim zdaniem skopiowanie pomysłu byłoby, gdyby umiejętność działała w identyczny sposób w 2 edycji i w classicu, a działa inaczej.
sirserafin napisał/a:
I pewnie dużo więcej, więc nie ma co się odżegnywać w co drugim poście od 2ed i wykpiwać ją na przeróżne sposoby, gdy:
Nie wykpiwam drugiej edycji (poza śmiechowym aspektem oprawy graficznej). Nie wiem skąd taki wniosek. Nie Ja odżegnuję się od drugiej edycji, ale ekipa RB, która choćby ostatnio, ale nie pierwszy już raz, na pytanie laika - co prawda o metaplot - sugeruje rozłączność obu systemów --> tutaj.
sirserafin napisał/a:
- po pierwsze nie zna się jej na wskroś
Prowadziłem drugą edycję (niektóre zmiany odrzucając i wprowadzając własne) w latach 2006-2008. Przyznaję jednak - nie znam jej na wskroś. A Ty znasz?
sirserafin napisał/a:
- po drugie - nie widziało się na oczy 3ed, bo może się okazać, że więcej pomysłów jest zbieżnych
Przeczytaj jeszcze raz pierwsze zdanie w Moim poprzednim poście. :)
Może sie tak okazać, jak piszesz. Ale co z tego, skoro tendencja kierunku zmian i ogólne zamierzenia RB są takie: "To było źle? LRG to poprawił przed nami? Hmmm. To teraz myślmy jak to rozwiązać po naszemu."
Pamiętam rozczarowanie Moje i graczy, kiedy z fajnie zrobionego w drugiej edycjiakrobatycznego ataku przeszliśmy na classicowy - zmieniany, podobnie jak prowokacja, kilkakrotnie po toku długaśnych dyskusji na forum RB.
Wszyscy uznaliśmy wtedy, że rozwiązanie z drugiej edycji bardziej nam pasowało, a RB zamiast przyswoić/zerżnąć dobry pomysł od LRG - poci się i kwiczy jak może, by zrobić to po swojemu, jakby na przekór. Osobiście, woleliśmy wtedy, gdyby RB zerżnął parę pomysłów z 2 edycji. Jednak tego nie zrobili. Ale faktycznie poszli tropem tych dostrzeżonych "potknięć" FASY. W każdym razie to nie jest kopiowanie pomysłów IMHO. Nie trzeba było być geniuszem, żeby zauważyć, że coś było nie tak ze sprintem, prowokacją, czy Tańcem Kości w pierwszej edycji. Sorry, to oczywiście sztampowe przykłady, gdzie potrzeby zmian widać od razu. Ale ta sama rzecz tyczy się wspomnianego zwiększenia znaczenia umiejętności, czy poziomu rytuału karmicznego. Ja, podobnie jak habib, nawet w classicu stosowałem zasadę maksymalnej liczby punktow karmy z drugiej edycji.
A idąc Twoim tokiem myślenia - LRG skopiował parę Moich pomysłów. Pewnie wzięli na spytki któregos z Moich graczy i wydusili od niego co nieco, bo na przykład prowokację zmienilem u siebie w identyczny sposób przed wydaniem drugiej edycji. Zerżnęli ją bezczelnie z Cryingorc's Earthdawn (TM)!
sirserafin napisał/a:
nie 90 a 115 (+25 na 13 kręgu w każdej dyscyplinie)
Zerknij sobie na opis umiejętności z 2ed i talentu z classic. To wszystko.
Cryingorc napisał/a:
Cos przeoczyłem. Jak Ci wyszło 115?
tak jak w cytacie, pod którym to napisałeś: 90 + 25 = 115 (a skąd to 25? informacja w nawiasie)
A w reszcie to jakieś żale wylewasz i nie mam zamiaru na to odpowiadać - nie chce mi się. Nie pisałem personalnie do ciebie a bronisz się jakbym cię o zbrodnię przeciwko ludzkości oskarżał.
_________________ W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Wiek: 39 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 851 Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-06-23, 16:32
sirserafin napisał/a:
Zerknij sobie na opis umiejętności z 2ed i talentu z classic. To wszystko.
Patrzę i patrzę i widzę różnice. Umiejętność 2ed dodaje wynik rzutu do Pełnej Szybkości, liczony w stopach. Talent classicowy dodaje wynik rzutu do Szybkości w Walce oraz podwojoną ilość do Pełnej Szybkości, w jardach. Jeżeli to jest wg Ciebie skopiowanie pomysłu, to ok.
sirserafin napisał/a:
tak jak w cytacie, pod którym to napisałeś: 90 + 25 = 115 (a skąd to 25? informacja w nawiasie)
Nadal nie rozumiem Twoich obliczeń. Skąd wziąłeś bazową wartość 90?
sirserafin napisał/a:
A w reszcie to jakieś żale wylewasz i nie mam zamiaru na to odpowiadać - nie chce mi się. Nie pisałem personalnie do ciebie a bronisz się jakbym cię o zbrodnię przeciwko ludzkości oskarżał.
Lol
Ja się bynajmniej nie żalę, tylko sprostowuję rzeczy, które zasugerowałeś i które Mnie zdziwiły. Nie neguję też Twojego zdania nt zżynania przez RB zasad z LRG. Przedstawiłem jedynie swoje odczucie odnośnie podejścia RB do tematu.
Jeśli uwagi odnośnie wykpiwania drugiej edycji nie były skierowane do Mnie, to po cholerę Mnie cytowałeś? :)
Choć tak naprawdę to w obecnym wydaniu nie widziałbym bonusu do Karmy jako zdolności dyscyplinarnej. Bonus był potrzebny w poprzednich edycjach, by jakoś zrównoważyć większe zużycie Karmy na wyższych kręgach. Teraz tą funkcję przejmuje podnoszenie poziomu Rytuału Karmicznego. Zatem zdolność dyscyplinarna podnosząca maksymalną Karmę jest według mnie już niepotrzebna.
W każdym razie nie zdziwiłbym się, gdyby bonusu już nie było.
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2009-06-23, 16:46, w całości zmieniany 1 raz
Quote from: sirserafin on Today at 10:09
Could anyone speak a word about Karma Bonus (+25 to Max. Karma) at 13 Circle? Is it still there?
To be blunt: nope, as it counters the idea of having a (smaller) pool limited by your Talent Rank. However, Master Level Adepts gain a Step Increase to their Karma, using a D8 instead.
Best,
Dammi
Jak w cytacie... bonusu "ilościowego" do Karmy na 13 Kręgu nie będzie... ale będzie "jakościowy" - na Kręgach Mistrzowskich (obstawiałbym Krąg 13...) Stopień Karmy wzrośnie do 5/k8"
_________________ W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Wiek: 37 Dołączył: 02 Sie 2007 Posty: 925 Skąd: Iława/Gdańsk
Wysłany: 2009-06-23, 21:47
Nie no, zmiana kości z k6 na k8 to totalna porażka! Już lepiej na k10 by było... zdecydowanie tej zmiany nie zaakceptuję (a na pewno nie moi gracze na k6 jest więcej przerzutów ).
Może napiszmy do RB petycję, żeby nie zmieniali stopnia na 5/k8, tylko albo więcej karmy, albo na 6/k10...
Ostatnio zmieniony przez Dziewic 2009-06-23, 21:48, w całości zmieniany 1 raz
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum