Poprzedni temat :: Następny temat
Kreatywne wykorzystywanie umiejętności wiedzy
Autor Wiadomość
Kot 
Opiekun IX Kręgu
Wędrowiec


Wiek: 42
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 1329
Skąd: zadupie pomniejsze
Wysłany: 2007-03-07, 16:18   Kreatywne wykorzystywanie umiejętności wiedzy

Zastanawialem sie swego czasu nad wprowadzeniem pewnej wariacji, zapozyczonej szczerze mowiac z zasad nieoficjalnych do DnD. Dotyczyło to premii, jakie mozna bylo uzyskać do testu dzieki odpowiedniemu wykorzystaniu umiejetnosci wiedzy. Posluze sie przykladem:
Naterion, Elf Czarodziej trafia w karczmie na awanture, w ktorej uczestniczy rozwscieczony troll. Widac od razu, ze troll zamierza pojsc na calosc i zamienic swoich przeciwnikow w krwawa mase, postanawia wiec podjac probe uspokojenia trolla. Jako ze spedzil wsrod powietrznych lupiezcow z gora dwa lata to zna ich jezyk i zwyczaje. Mechanicznie oddaje to posiom Znajomosci jezyka poswiecony na trollowy i pierwszy poziom umiejetnosci Wiedza o Trollach. Elf testuje wiec Wiedze o Trollach, uzyskujac wynik 19. Uznajemy poziom trudnosci za duzy sukces i niecodzienna wiedze wiec powinno wystarczyc - elf potrafi zagrac na tym co dla Trolla najwazniejsze, na Honorze. Otrzymuje wiec premie +1 do testow spolecznych majacych na celu uspokojenie furiata.

Czyli dokladnie rzecz biorac: Duzy sukces dla testu uzyskania niecodziennych informacji pozwala na dodanie poziomu umiejetnosci do wyniku jednego testu. W tym przypadku wiedza dotyczy dokladnie kultury trolli, wiec raczej wchodza w gre umiejetnosci spoleczne oparte na charyzmie.
Jak juz zapewne wszyscy zauwazyli, zasady sa Classicowe.
_________________
Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
 
 
 
Gerion 
Opiekun IX Kręgu
Troll Warrior


Wiek: 51
Dołączył: 24 Maj 2006
Posty: 1091
Skąd: Poznaďż˝
Wysłany: 2007-03-07, 19:26   

Kot napisał/a:
Duzy sukces dla testu uzyskania niecodziennych informacji pozwala na dodanie poziomu umiejetnosci do wyniku jednego testu.


Powiedziałbym raczej:
bonus zależy od osiągniętego poziomu testu (result level). +1 za Good, +2 za Excellent i +3 za Extraordinary.
Ja bardzo często stosuję takie zasady przy wynikach wszelkich testów wiedzy.

pozdrawiam
Gerion
_________________
Moja wikipedia ED,
 
 
 
Kot 
Opiekun IX Kręgu
Wędrowiec


Wiek: 42
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 1329
Skąd: zadupie pomniejsze
Wysłany: 2007-03-08, 12:54   

Gerion napisał/a:
bonus zależy od osiągniętego poziomu testu (result level). +1 za Good, +2 za Excellent i +3 za Extraordinary.


Tyle, ze i tak wymagamy przynajmiej dobergo sukcesu. Podobnie, jak przy unikaniu pociskow bozajze, czy innych podobnych efektach dodatkowych.

A co do stosowania tego, to poki co za bardzo nie mialem okazji - graczy mam malo otrzaskanych z ED a i co do samej kampanii mam duze watpliwosci. Wydaje sie byc zbyt monumentalna. Mysle nad calkowita przerobka kampanii z episkiej-superkaerowej na heroiczna-zwyczajnokaerowa.
_________________
Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
 
 
 
Sethariel 
Opiekun X Kręgu


Wiek: 40
Dołączył: 10 Cze 2006
Posty: 1861
Skąd: Wejherowo
Wysłany: 2007-03-10, 15:26   

Przykład bardzo dobry, ale ja szczerze powiedziawszy wykorzystałbym wynik testu wiedzy inaczej niż po prostu zwykłe +1 czy +2 do testu charyzmy. Wynik końcowy czyli plusy do testu charyzmy byłyby podobne, z małym wyjątkiem, tego co poprzedza dany test.

Jako MG dałbym po prostu wskazówki do postępowania w danej sytuacji, dając graczowi całą inicjatywę w rozwiązaniu problemu. I na podstawie tego czy gracz wykorzystał wskazówki czy nie, dałbym bonusy do testu. Zresztą zdarza mi się to nawet często robić...

Choć propozycja Kota też nie jest zła, zwłaszcza jeżeli nie ma się czasu bądź możliwości na odegranie danej sceny.

Tak... przy wykorzystaniu talentu lub umiejętności Unik przeciwko atakom z broni strzeleckiej bądź bronią miotaną wymagany jest duży sukces w teście.
_________________
Wojciech 'Sethariel' Żółtański
Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
 
 
 
Kot 
Opiekun IX Kręgu
Wędrowiec


Wiek: 42
Dołączył: 09 Cze 2006
Posty: 1329
Skąd: zadupie pomniejsze
Wysłany: 2007-03-10, 17:01   

Seth napisał/a:
Jako MG dałbym po prostu wskazówki do postępowania w danej sytuacji, dając graczowi całą inicjatywę w rozwiązaniu problemu. I na podstawie tego czy gracz wykorzystał wskazówki czy nie, dałbym bonusy do testu. Zresztą zdarza mi się to nawet często robić...

Zauwaz, ze to co opisalem dotyczy podobnej sytuacji. Znasz moja postac, znasz mnie, wiesz co potrafie ja i w jakim stylu gram, a takze jakie sa mozliwosci mojej postaci.
Chodzi mi o ta mala roznice miedzy "Wykorzystuje znajomosc Trolli, zeby jakos do niego przemowic i uspokoic go.", a "Wykonalem udany test Wiedzy o Trollach, wiec apeluje do honoru zabijaki i probuje zasugerowac mu, ze wpadajac w szal bez wyraznego powodu naraza na szwank nie tylko wlasny honor, ale honor swojego klany i/lub przymierza, ale tez honor trolli jako rasy."
W pierwszym przypadku byloby to danie premii niejako na gebe, zakladajac ze postac gracza ma wiedze. W tym drugim wymaga sie nie tylko udanego testu (Dosc trudnego z reszta.), ale tez wlasnego pomyslunku i odgrywania postaci.
Pierwsza opcja z dodaniem testu jest dobra dla poczatkujacych graczy, szczegolnie, zeby przedstawiac im kolejne elementy wiedzy o swiecie i uczyc ich imrpwozacji i kreatywnego wykorzystywania wspolczynnikow. Druga opcja jest dla doswiadczonych graczy, ktorzy juz tylko poszerzaja swoja wiedze i trenuja kreatywnosc. Jedni i drudzy dostaja premie, jako nagrode za ubarwianie gry, oraz wlasnie kreatywnosc, wykorzystanie wiedzy i improwizacje. Oczywiscie, MG ma ostateczne slowo i moze zawsze powiedziec "Nie, to w tym przypadku nie zadziala.". I tyle, nie ma odwolania.
Jesli komus nie podoba sie kwestia testowania, mozna przeciez ja zmodyfikowac - ulatwic test, utrudnic go, lub zrezygnowac zen wogole.
Oczywiscie, roznie tez mozna widziec premie, tyle ze mi poziom umiejetnosci jako premia wydaje sie odpowiedni. Oddaje on rozmiar wiedzy postaci jako dodatkowego czynnika wplywajacego na test. W koncu ktos, kto ma podobna charyzme, ale wiedze o trollach opanowal na 5 poziomie o wiele lepiej zrozumie nature trolla i bedzie potrafil wyciagnac wiecej wnioskow, ktore pomoga mu w danej sytuacji - w koncu zglebil temat dokladnie, co obrazuje poziom umiejetnosci. Inna sprawa, ze poziomy testow daja tez inne efekty, w tym przykladzie wyzsze poziomy sukcesu wplywaja na nastawienie trolla, ktore na dzien dobry powinno byc nieprzyjazne. Gdyby w podanym przykladzie Naterion osiagnal Wyjatkowy sukces, MG moglby uznac, ze zawstydzony troll uspokaja sie i obdarza sympatia elfa, ktory ocalil go od tak powaznej ujmy na honorze.
_________________
Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
 
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Template junglebook v 0.2 modified by Nasedo