Witam.
Parę dni temu kupiłem sobie podręczniki podstawowe do EDC, jestem w trakcie ich przeglądania i zaznajamiania się z zasadami - to, co dotąd przeczytałem w większości mi się podoba - wyjaśnienia i mniejsze czy większe modyfikacje działania zaklęć czy talentów, wszystko OK. Ale trafiłem na jedną zagadkę. Poziom trudności przy rzucaniu czarów. 6? 6 to minimum? Niezależnie od obrony magicznej? 6 nawet dla przedmiotów i zwierząt? Piszą, że te mają obronę magiczną 2, piszą że własną można obniżyć do 2, jeśli ma się na to ochotę. Ale to 6 nie może być błędem, bo jest powtórzone w dwóch miejscach.
No cóż, jestem nieco zaskoczony tak, hmmm, sporą zmianą. Rozumiem, że te niskie/obniżone obrony magiczne pozostają w mocy dla talentów i zdolności potworów? W sumie sam zabieg obniżania traci nieco na znaczeniu, skoro i tak nie można obniżyć jej zbyt zdecydowanie, by poddać się działaniu dobroczynnej magii. Tak to traktujecie i tego uzywacie? A może to ja nie rozumiem jakichś skomplikowanych niuansów, które są gdzieś wyjasniane w dalszej części podręcznika i zamiast się skarżyć powinienem najpierw porządnie go przeczytać?
Orientuje się ktoś w ogóle skąd i dlaczego ta zmiana? Niby faktycznie stopień trudności 2 brzmiał czasami wręcz śmiesznie, ale jeśli coś jest łatwe, to chyba po prostu jest łatwe. Czy jak dojadę do rozdziału o walce, przeczytam że najniższa obrona fizyczna to 6? Dlaczego zdecydowano się tak dokopac magom? Byli zbyt mocni?
Żadna duża zmiana. W starej wersji też, gdy rzucałeś czar na przykład na przestrzeń astralną trudność wynosiła 6, były też czary z trudnością rzucenia 2. Teraz po prostu zdecydowano to ujednolicić i moim zdaniem bardzo dobrze.
A obniżyć obronę magiczną do 2 możesz bez problemu. Kwestia rozgraniczenia czarów rzucanych na przestrzeń i przedmioty nieożywione nie posiadające wzorca a czarów rzucanych na dawców imion, istoty, potwory itd. W pierwszym przypadku nie ma mozliwosci obnizenia obrony magicznej, bo skały np. nie są świadome i nie maja wlasnej woli, a zatem z wlasnej woli nie moga obnizyc sobie obrony magicznej. W drugim przypadku z obnizaniem obrony magicznej przez ofiare zaklecia nie ma problemu. Wystarczy poswiecic na to runde, a zaprzyjazniony mag moze bez problemu rzucic na Ciebie zaklecie, a ty nie bedziesz sie bronil (obrona magiczna = 2)
Zobacz dokladnie przy jakich czarach dano trudnosc rzucenia = 6. Sa to czary typu Wrzątek, Wykrycie magii Żywiołów, Blask Księżyca, Oczyszczenie wody... a więc takie czary które nie rzucasz na konkretna osobe, zwierze itd. Oczywiscie czasem trudnosc rzucenia takiego czaru moze byc wieksza niz 6. Np. jezeli mamy do czynienia z magiczna woda, magicznym przedmiotem, magicznym miejscem...
Fingus napisał/a:
Czy jak dojadę do rozdziału o walce, przeczytam że najniższa obrona fizyczna to 6?
Pojecia najnizszej obrony fizycznej nie ma, ale jest obrona fizyczna konkretnego obszaru jak np. skała. A obrona ta wynosi 7 Czyli w sumie tyle co srednia obrona fizyczna przecietnego dawcy imion.
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Dobra, rozumiem, że skała ma 2, a i mogę obniżyć swoją do 2, ale chodzi mi o ten tekst:
page 287 napisał/a:
Note, however, that regardless of the target’s Spell Defense,
the minimum Casting Difficulty for all spells is still 6.
Czyli nic nie wynika z tej obrony 2.
Nawiasem mówiąc obniżanie aż do 2 to słaba sprawa - i tak stopień trudności będzie wynosił 6, ale za to przez tę turę oberwę od wszystkich innych efektów, począwszy od zionięcia, a na znamieniu horrora skończywszy - bo tu chyba nie ma warunku "minimalny stopień trudności 6"?
Ależ wynika. Pamiętaj, że OM to nie tylko bariera dla czarów. Wiele talentów i mocy wymaga testu przeciw OM celu. Możesz np. chcieć obniżyć swoją OM, żeby głosicielowi Garlen było łatwiej zdjąć z Ciebie ranę. Albo grając wojownikiem możesz używać Przewidywania ciosu wobec kościotrupa, który ma OM 5 (chyba).
_________________ "We cannot all be masters." - William Shakespeare
Ależ wynika. Pamiętaj, że OM to nie tylko bariera dla czarów. Wiele talentów i mocy wymaga testu przeciw OM celu.
Ok, zgoda. Ale nie do końca podoba mi się ta niespójność - dla czarów minimalny poziom trudności to 6, ale dla talentów tylko 2.
A tak w ogóle, to w opisie obniżania obrony magicznej znajduje się zdanie:
Cytat:
The character’s new Spell Defense is used to defend against all spells cast against
him that round.
Z czego powinno wynikać, że nowa obrona magiczna jest stosowana wyłącznie do czarów rzucanych na niego w tej rundzie. Zresztą w rozdziale o talentach nie znalazłem żadnej wzmianki o mozliwości obniżenia obrony. Zatem obniżenie do 2 działa jak do 6. Ale sądzę, że to zdanie jest raczej niedopatrzeniem lub niezgrabnym zformułowaniem, niż zamierzoną zasadą - trochę dziwne byłoby, gdyby obniżenie obrony magicznej nie miało wpływu na np. moce horrorów.
Note, however, that regardless of the target’s Spell Defense,
the minimum Casting Difficulty for all spells is still 6.
To niedobrze sformuowane zdanie. Chodzi o czary, ktore standardowo maja trudnosc rzucenia 6. Nie da sie ulatwic ich rzucenie poprzez obnizenie obrony magicznej. Inaczej caly ten tekst o obnizaniu OM i trudnosciach bylby bez sensu... Heh w 1 edycji tez byly takie nielogiczne wpadki...
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Tak, tylko po co przez 3/4 tekstu gadka o obnizaniu OM do minimum 2. Wiesz co to jest dobry problem, by spytac sie bezposrednio tworcow... Jutro to pewnie zrobie na EDPT FORUM.
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
O obniżaniu do 2 jest w jednym miejscu - może to efekt copy-paste? Sporo tekstu jest przeniesionego z poprzednich podręczników. A o trudności 6 jest powtórzone w dwóch miejscach - dlatego bardziej mnie to przekonuje.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum