Przyrównałbym to do remontu. Możesz wyjmować gwoździe ręcznie, możesz też użyć kombinerek. Jako MG zawsze warto mieć odpowiednie narzędzia, bo one ułatwiają zadanie. Pod warunkiem oczywiście, że są dobrze skrojone, odpowiednio przystosowane do zadania i panujących warunków (czyt. ogólnej mechaniki systemu).
Im więcej tego typu narzędzi, tym lepiej.
Co do pościgów, mechanizm z nWoD akurat średnio przypadł mi do gustu.
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Na Mangoose widać już nowe okładki do Companionów... cena: 20 funtów lub 34,95 $ za 192 strony w twardej oprawie. Data wydania - wrzesień 2009... trochę późno
_________________ W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2009-06-09, 17:53, w całości zmieniany 1 raz
Okładka Gamemaster's Companion jest z Therańskie Imperium. Okładki Player's Companion nie kojarzę. Wyglądają całkiem dobrze. Aczkolwiek chyba nie tak dobrze jak te do podręczników Głównych. Szkoda, że nie ma większej wersji, by się przyjrzeć, ale znając RedBrick zrobią taką w jakimś najbliższym Preview.
Co do daty... No cóż, zgodnie z oczekiwaniami (Chociaż zapowiadane było, że postarają się jeszcze na sierpień)
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Wiek: 40 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 851 Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-06-09, 18:59
Jeśli wyrobbią się w ogóle do września.Moim skromnym zdaniem to i tak szybko. RB narzucił sobie konkretne tempo. Mam nadzieję, że błędów nie będzie dużo.
a okładki tak czy owak mogą jeszcze inaczej wyglądać.
_________________ Jestem Prawem - Chaosem, Przeznaczeniem - Losem.
Jestem Pasją - Horrorem, Przebudzeniem - Pogromem.
Wasze życia w Mych rękach... i nieszczęsnej k8.
Wiek: 40 Dołączył: 25 Maj 2006 Posty: 851 Skąd: Włocławek/Olsztyn
Wysłany: 2009-06-15, 09:46
Pojawił się pierwszy ze zwiastunów trzeciej edycji - zmiany w Dyscyplinach. Na Mnie wywarł bardzo pozytywne wrażenie. Podobnie jak w classicu czekają nas zmiany, zmianki na każdym kroku. Z niecierpliwością czekam na kolejne.
_________________ Jestem Prawem - Chaosem, Przeznaczeniem - Losem.
Jestem Pasją - Horrorem, Przebudzeniem - Pogromem.
Wasze życia w Mych rękach... i nieszczęsnej k8.
Pewnie nie mogli inaczej, żeby dało się ten nowy system, który balansuje wszystkie dyscypliny, utrzymać i jeszcze dać opisać bez zbędnych komplikacji... ale pewnie będzie tu jakaś Rules Option albo można sobie dodać tą Wytrzymałość jako obowiązkową i już...
Tym co mnie bardziej smuci jest to, że każda dyscyplina ma teraz o 2 talenty mniej, bo zabrali po talencie z 2 i 9 kręgu (wcześniej można było na tych kręgach mieć po trzy).
Cieszy jednak to, że każdej dyscyplinie dodano zdolności dyscyplinarne i skasowano ich koszt - Mistrzowie Żywiołów i Złodzieje mieli do tej pory nieciekawie pod tym względem.
Co do Wytrzymałości jeszcze - takie rozwiązanie sprawi, że postacie, które zostały adeptami, ale czują, że ta Dyscyplina, w którą zostali wdrożeni, to jeszcze nie jest "dokładnie to", będą mogli po wejściu na kolejną Ścieżkę wykupić dowolną (wyższą) Wytrzymałość.
In plus jest jeszcze zwiększenie ilości talentów do wyboru na 1. kręgu z 3 do 5 - zawsze to coś, 3 to było nieco mało i na siłę czasem trzeba było coś wybierać. Z tego co widać, zracjonalizowaniu również uległy opcjonalne talenty na wyższych kręgach, czemu nie przeszkadza tak bardzo to, że ograniczono ich ilość.
Szkoda, ze Łucznik nie otrzymał ostatecznie Search jako opcji trzeba będzie korzystać ze Wszechstronności chyba albo nauczyć się jako umiejętności.
Z preview wynika jeszcze, że bonusy do Obron zostały obcięte skoro do głównej postać otrzymuje je tylko 2 razy +1 na drugim i pewnie +2 na ósmym. Można wnioskować, że bonus do drugiej obrony wyniesie łącznie +2, a do trzeciej tylko +1, co przy wcześniejszych ~ +5/+3/+2 to trochę mało, ale pewnie nie będzie to bardzo przeszkadzać jeśli dobrze przeprowadzono cały proces wyważania pod względem mechaniki. Później i tak można sobie podpakować obrony przedmiotami albo nazwanymi czarami.
_________________ W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2009-06-15, 14:17, w całości zmieniany 1 raz
Wiek: 51 Dołączył: 24 Maj 2006 Posty: 1091 Skąd: Poznaďż˝
Wysłany: 2009-06-15, 14:35
NIe chciało mi się dokładnie czytać oryginału, więc wiem tyle ile napisaliście. NIe mam na razie zdania, zresztą nie będę grał w ED3. ALe jakby Dziewic mógł przełożyć i wrzucić na ed.pl byłby fajny artykuł i podstawa do dyskusji/analiz.
Wiek: 36 Dołączył: 12 Cze 2009 Posty: 19 Skąd: Kraków / UK
Wysłany: 2009-06-15, 14:49
A ja uważam że wygląda ciekawie ;)
Poza tym, po prawdzie, jeśli ktoś chce, może nadal grać w "naszą", pierwszą edycję. Trzecia i tak prawdopodobnie nie wyjdzie po Polsku, więc automatycznie zainteresowanie w kraju będzie mniejsze. Ja prawdopodobnie zainwestuję w te nowe podręczniki pod warunkiem posiadania odpowiednich nakładów finansowych, ale to raczej z ciekawości i w nadziei że może ktoś tutaj będzie chciał pograć...
I tak moje sentymentalne wspomnienia leżą z "jedynką" (pierwszy system, pierwsze kości, te sprawy).
Nie podobają mi się zmiany dotyczące awansu na kolejny krąg. Z jednej strony niby jest wolność w doborze talentów alternatywnych tak jak w ADM, z drugiej strony nadal jest ograniczenie w talentach dyscyplinarnych i w rezultacie nadal można skończyć z niechcianym talentem, w który dodatkowo trzeba jeszcze ładować PL...
Poza tym dość pozytywnie. Bardzo pozytywne na pewno jest zdjęcie ze zdolności kosztu obrażeń przy ich braniu.
Zabranie 2 talentów też mnie trochę smuci... Choć z drugiej strony kładzie to większy nacisk na umiejętności (na które z kolei przy tworzeniu postaci będzie się miało teraz 14! punktów), więc może wyjść to całkiem dobrze.
Co do talentu wytrzymałości... Nie wiem czy ktoś nie będzie brał tego talentu od razu jak będzie tylko możliwość. W większości wypadków zawsze jak się pojawia to drużyny biorą go i od razu pakują... a kto nie pakuje ten często zostaje w tyle...
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Nie podobają mi się zmiany dotyczące awansu na kolejny krąg. Z jednej strony niby jest wolność w doborze talentów alternatywnych tak jak w ADM, z drugiej strony nadal jest ograniczenie w talentach dyscyplinarnych i w rezultacie nadal można skończyć z niechcianym talentem, w który dodatkowo trzeba jeszcze ładować PL...
Chyba się zwyczajnie czepiasz [mało autentycznie to brzmi i za dużo tłumaczenia...] W sumie piszesz tylko: "szkoda, że nic się nie zmieniło w tej kwestii" - i niby czemu miałoby się zmienić to, że trzeba spełnić jakieś wymagania do awansu? Poprzednie były równie arbitralne (jeśli nie bardziej) i może dawały pewna swobodę w wyborze ale czasem wybierałeś pomiędzy "gówienkami" a teraz dostajesz same diamenty, z których każdy dla danej dyscypliny jest ważny i sam się prosi o szlifowanie. Spójrz jednak co się zmieniło (choć na razie mamy tylko małą próbkę tego) - z trudem można powiedzieć, że wybór talentów, które zostały dyscyplinarnymi jest nietrafny, zwłaszcza po paru latach testów, zmian i dyskusji. Jeśli ktoś jednak uważa, że taki np. Czarodziej ma źle dobrane talenty dyscyplinarne to są tutaj (co najmniej) dwie opcje:
1) nie rozumie człowiek dyscypliny Czarodzieja i lepiej, żeby wybrał jakąś inną, która mu będzie bardziej odpowiadać albo skorzystać z rozwinięcia dyscypliny, co sprawia, że część talentów zostaje zastąpiona przez inne (choć na razie nie mamy nawet małej próbki jak to teraz będzie wyglądać)
2) zmienić na potrzeby własnej drużyny opis ścieżki rozwoju - twórcy systemu nie uważają, że powiedzieli tutaj ostatnie słowo i jak komuś nie pasuje to niech sobie we własnym zakresie ludzie zmieniają wedle woli i upodobań (przy wspólnej zgodzie współgraczy i MG oczywiście)
no ewentualnie mamy jeszcze drogę nr 3 czyli stworzenie własnej dyscypliny od podstaw, co nie powinno być trudne (bynajmniej od strony mechaniki) biorąc pod uwagę, że dostaniemy w łapki dopracowany i nieskomplikowany system tworzenia nowych dyscyplin.
Tak więc kategoria "niechciany talent" przywodzi mi na myśl tylko taki "wytrych", który będzie "usprawiedliwiał" bezzasadne marudzenie. Łatwo napisać "niechciany talent", ale może warto pomyśleć trochę co komu tak naprawdę nie odpowiada i dlaczego oraz spróbować wyjaśnić innym o co dokładnie chodzi... bo pewnie, że "byłoby lepiej jakby adept X mógł na kręgu Y opanować talent Z zamiast P", ale w sumie dlaczego miałoby tak być? RB zbierał feedback'i naprawdę długo i każdy komu coś nie pasowało mógł dać im znać i uzasadnić odpowiednio swoje zdanie. Jednak wiadomo - nie wszystkim można dogodzić i tym polecam skorzystanie z którejś z wyżej wspomnianych możliwości.
EDIT:
sirserafin napisał/a:
Z preview wynika jeszcze, że bonusy do Obron zostały obcięte skoro do głównej postać otrzymuje je tylko 2 razy +1 na drugim i pewnie +2 na ósmym. Można wnioskować, że bonus do drugiej obrony wyniesie łącznie +2, a do trzeciej tylko +1, co przy wcześniejszych ~ +5/+3/+2 to trochę mało, ale pewnie nie będzie to bardzo przeszkadzać jeśli dobrze przeprowadzono cały proces wyważania pod względem mechaniki. Później i tak można sobie podpakować obrony przedmiotami albo nazwanymi czarami.
Jak byk stoi, że na 8 kręgu obrona też wzrasta o +1... no to może być krucho z tymi obronami (chyba, że coś tam dochodzi na kręgach 9-13 a nic na razie o tym konkretniej nie wspomnieli) Panowie i Panie zaczynajcie odkładać kasę na przedmioty
_________________ W szkole, kiedy kumple zażywali narkotyki, ja wierzyłem w sprawiedliwość i uczciwość polityki...
Ostatnio zmieniony przez sirserafin 2009-06-15, 16:28, w całości zmieniany 6 razy
A mnie się podoba. Chociaż wolałbym, żeby były jakieś mechanizmy dodatkowego zdobywania talentów, choćby i w bardzo kosztowny sposób. W ten sposób, żeby zaprezentowany Łucznik mógł poznać i Unik i Broń Białą...
_________________ Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
Nie czepiam się, tylko stwierdzam jak to postrzegam ja i gracz prowadzący akurat Łucznika. Talenty takie jak Strzała kierunku i Przewidywanie ciosu były do tej pory praktycznie nieużywane... W poprzednich wymogach rytuału awansu mógł te talenty zachować na niższym poziomie, w nowych musi wszystkie podnosić równomiernie.
Z Czarodzieja jestem bardzo zadowolony.
Zobaczymy jak wygląda reszta dyscyplin.
Co do tworzenia własnych dyscyplin czy własnych zasad... Jasne zawsze można. Ale kupując gotowy produkt oczekuję, że nie będę musiał za wiele kombinować przy nim... zwłaszcza, że coraz mniej mam na to czasu.
Co do kolejnej dyscypliny to przy takich wymaganiach awansu ciężej będzie tą drugą rozwijać, zwłaszcza, że teraz mniej talentów ma się pokrywać.
Poza tym proszę Cię sirserafinie o niestosowanie retoryki, że jeżeli coś się komuś nie podoba znaczy, że tego nie rozumie...
Poza tym zgadzam się, że Łucznik powinien był dostać Search chociaż w puli talentów opcjonalnych.
Kot napisał/a:
Chociaż wolałbym, żeby były jakieś mechanizmy dodatkowego zdobywania talentów, choćby i w bardzo kosztowny sposób. W ten sposób, żeby zaprezentowany Łucznik mógł poznać i Unik i Broń Białą...
Może, wystarczy że na 1 kręgu z puli opcjonalnych weźmie Unik, a na 2 kręgu weźmie Broń Białą... Chyba, że chodziło Ci o to by mógł juz na 1 kręgu...
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2009-06-16, 01:18, w całości zmieniany 2 razy
Wiek: 36 Dołączył: 12 Cze 2009 Posty: 19 Skąd: Kraków / UK
Wysłany: 2009-06-15, 17:29
Akurat dobrze, że wybieranie drugiej dyscyplinie będzie utrudnione. Wg mnie to jedno z brzydkich piętn D&D na pięknym ED. W końcu dyscypliny to nie tylko talenty, ale też rytuały oraz, do pewnego stopnia, filozofia życiowa. To nie jest robota, z której jak cię wyrzucą to możesz sobie obrać następną ;)
Fakt, że ograniczenie wyboru Talentów i zmuszanie do kroczenia wyznaczoną ścieżką nie jest może jakieś bardzo fajne, ale szczerze powiedziawszy nie grałbym w ED dla koksania sobie postaci i robienia z niej optymalnego rzeźnika, więc rozwój tejże nie jest dla mnie jakiś bardzo ważny pod względem mechaniki. Bardziej interesował mnie zawsze rozwój psychologiczny i "legendarny".
A tak przy okazji zapytam - co to jest wymieniane tam "Half-Magic"? Nie kojarzę tego kompletnie z "jedynki", chyba że przez te wszystkie lata podświadomie omijałem jakiś rozdział... Albo ewentualnie zostało to kompletnie inaczej przetłumaczone. Czy to coś dodanego w drugiej edycji?
Może, wystarczy że na 1 kręgu z puli opcjonalnych weźmie Unik, a na 2 kręgu weźmie Broń Białą... Chyba, że chodziło Ci o ty by mógł juz na 1 kręgu...
Dobrze, mój błąd. Uznałem, że talenty opcjonalne są tylko na danym kręgu/etapie.
A druga sprawa, że taki system ułatwia tworzenie nie-awanturniczych BN. W ten sposób można spokojnie założyć, że lokalny, stacjonarni magowie wolą wziąć inny talent miast Wytrzymałości...
Kristof napisał/a:
A tak przy okazji zapytam - co to jest wymieniane tam "Half-Magic"? Nie kojarzę tego kompletnie z "jedynki"
Niska Magia.
_________________ Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
Wiek: 37 Dołączył: 02 Sie 2007 Posty: 925 Skąd: Iława/Gdańsk
Wysłany: 2009-06-15, 20:03
Sethariel napisał/a:
Nie podobają mi się zmiany dotyczące awansu na kolejny krąg. Z jednej strony niby jest wolność w doborze talentów alternatywnych tak jak w ADM, z drugiej strony nadal jest ograniczenie w talentach dyscyplinarnych i w rezultacie nadal można skończyć z niechcianym talentem, w który dodatkowo trzeba jeszcze ładować PL...
Z jednej strony się zgodzę - niechciany talent, który trzeba rozwijać to kiepska sprawa. Jednak to od strony mechaniki/expo. Od strony fabularnej ma to dla mnie uzasadnienie w postaci podobieństwa rdzenia u różnych przedstawicieli tej samej Dyscypliny. A bardziej EDkowo: każda Dyscyplina ma swój Wzorzec, więc pewne talenty muszą być stałe.
Ale fakt, że czasem ten rdzeń to kiszne talenty.... hmm... Zawsze możemy w tłumaczeniu to zmienić
Dopiero teraz zauważyłem tą lekką zmianę... Brak ograniczeń rasowych przy Łuczniku. A tak właściwie w ogóle brak podpunktu Ograniczenia rasowe. Czyżby przeniesione do opisu ras? Czy może całkiem zniesione...
A wracając do rdzenia, czyli obecnie Talentów Dyscyplinarnych, to właściwie nie zmieniło się zbyt wiele od ADM. Jedynie to, że teraz te talenty muszą być rozwijane, by postać awansowała na kolejny krąg. Mam nadzieję, że chociaż będą jakieś ciekawe rozwinięcia tych talentów. Jeżeli tak, to jakoś damy sobie z tym radę
_________________ Wojciech 'Sethariel' Żółtański Gry-Fabularne.pl - serwis o grach fabularnych
Ostatnio zmieniony przez Sethariel 2009-06-16, 01:25, w całości zmieniany 1 raz
Dopiero teraz zauważyłem tą lekką zmianę... Brak ograniczeń rasowych przy Łuczniku. A tak właściwie w ogóle brak podpunktu Ograniczenia rasowe. Czyżby przeniesione do opisu ras? Czy może całkiem zniesione...
Ha. Mnie się podoba. Wreszcie będą obsydiańscy Łucznicy (Zen) i wietrzniaccy Ksenomanci (czyli "Death from Above").
Sethariel napisał/a:
A wracając do rdzenia, czyli obecnie Talentów Dyscyplinarnych, to właściwie nie zmieniło się zbyt wiele od ADM. Jedynie to, że teraz te talenty muszą być rozwijane, by postać awansowała na kolejny krąg. Mam nadzieję, że chociaż będą jakieś ciekawe rozwinięcia tych talentów. Jeżeli tak, to jakoś damy sobie z tym radę
A mnie się to podoba. Wymusza wszechstronność i korzystanie z możliwości dyscyplin. Bo w sumie jak musisz mieć ten Mistyczny Znak i Strzałę Kierunku, to wypada z nich korzystać. Szczególnie, że się przydają i przy odrobinie kreatywności można znaleźć dla nich dodatkowe zastosowania (jak chociażby płonąca Strzała Kierunku, w postaci pocisku przeciwnika, która oświetla go jak flara i wystawia na cel).
P.S. Ciekawym pomysłem na rozwinięcie (chociaż pewnie już taki był) dla Mistycznego Znaku byłby taki, który umieszcza się na określonej części ciała, czy punkcie celu, aby ułatwić strzały mierzone.
_________________ Mariusz "Kot" Butrykowski
"The only way to keep them in line is to bury them in a row..."
Ostatnio zmieniony przez Kot 2009-06-16, 11:15, w całości zmieniany 1 raz
Dopiero teraz zauważyłem tą lekką zmianę... Brak ograniczeń rasowych przy Łuczniku. A tak właściwie w ogóle brak podpunktu Ograniczenia rasowe. Czyżby przeniesione do opisu ras? Czy może całkiem zniesione...
Miałem o tym napisać wczoraj, ale z głowy mi wyleciało.
Mam jednak nadzieję, że jakieś ograniczenia zostaną tutaj, ale z drugiej strony zobaczymy co z tego wyjdzie... cały czas byliśmy przekonywani, że natura niektórych DI nie może współgrać z wszystkimi Dyscyplinami. Mam nadzieję, że nie spłyci to świata ED.
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach Nie możesz załączać plików na tym forum Możesz ściągać załączniki na tym forum