Forum EARTHDAWN.PL
Forum fanów gry Earthdawn

Mechanika - [ED3] Szarża adepta Kawalerzysty

Auraya - 2015-03-13, 22:26
Temat postu: [ED3] Szarża adepta Kawalerzysty
Mam problem z ogarnięciem szarży. Zerknijcie na poniższe dywagacje:

Kawalerzysta, Siła fizyczna ST 6 + broń ST 6, talent szarża poziom 8, siła fizyczna wierzchowca 10 (wartości "z powietrza", tylko do wyliczeń).

"The mounted adept increases the effectiveness of a successful Charging Attack, using his Charge Step in place of his Strength Step for the Damage Test." talent

Ta część jest zrozumiała. Normalnie jeździec zadaje obrażenia ze stopniem 12 (6+6), podczas szarży zadaje 8+6 czyli 14 stopień.

Dalej mamy co następuje:

"The normal rules for Charging Attacks otherwise apply (see Mounted Combat, p. 233)." zasady mechaniki walki

Po kolei mamy:

"A Charging Attack requires a combat-trained mount or a successful Trick Riding (mount’s Social Defense) Test." zasady mechaniki walki

Oczywiście Kawalerzysta ma szkolonego do walki wierzchowca więc nie potrzebuje testu Trick Riding, atakuje więc talentem broń biała.

Następnie leci:

"To make a Charging Attack, the rider has to make his mount use the Running combat option (see p. 225) and move towards the target in a relatively straight line at a rate higher than the mount’s Movement Rate." zasady mechaniki walki

I tu też jasne - odległość od atakującego musi wynosić 2xruch wierzchowca.

Teraz zaczyna się część, która mnie dezorientuje, mianowicie:

"A successful attack during a Charging Attack has the mount’s Strength Step added to the Damage Step due to the high momentum of the impact." zasady mechaniki walki

Czy ten fragment oznacza, że prócz tego, iż talentem szarża zastępujemy ST siły jeźdźca to jeszcze, dodatkowo, dodajemy siłę wierzchowca do obrażeń? Czy wtedy sam test obrażeń to:

Poziom talentu (8) + stopień broni (6) + siła wierzchowca (10) czyli 24 stopień?

"The adept may make a Charge Test in place of a Strength Test to avoid losing his weapon or being dismounted by lance or spear attacks (see Mounted Combat, p. 233). The adept’s mount does not benefit from this talent." talent

No i końcówka opisu talentu już jasna: test siły wierzchowca vs stopień żywotności atakowanego

"a rider makes a Strength Test against the target’s Toughness Step to determine any ill effects" zasady mechaniki walki

jak mu się nie uda spada (przy długiej broni) lub traci broń.

Podsumowując, szarża wygląda następująco:
1. Adept oddala się na odległość równą 2 x ruch wierzchowca
2. Atakuje przeciwnika najeżdżając na niego, wykonuje test "broni białej" na trafienie.
3. Jeśli trafi wykonuje test obrażeń: stopień szarży + stopień broni + siła wierzchowca
4. Na koniec wykonuje test siły fizycznej żeby sprawdzić czy straci broń lub spadnie.

Proszę, powiedzcie mi, czy ja to dobrze ogarniam?

Kosmit - 2015-03-14, 10:37

Yep. Tak to działa. Dlatego szarżująca konnica tak fajnie wbija się w orków na filmach LoTRa ;p

Ciekawiej jest jak dwóch kawalerzystów szarżuje na siebie...Wtedy sumuje się siły obu wierzchowców :D

No i pamiętaj, że jest jeszcze talent Wheeling Attack (Atak z podjazdu), który pozwala na ominięcie wymogu ruchu x2 movement przed atakiem ;)


P.S: W nazwie wątku zaznacz, że chodzi o [3ED]

razan - 2015-03-18, 18:01

[ "To make a Charging Attack, the rider has to make his mount use the Running combat option (see p. 225) and move towards the target in a relatively straight line at a rate higher than the mount’s Movement Rate." zasady mechaniki walki

I tu też jasne - odległość od atakującego musi wynosić 2xruch wierzchowca. ]


Ano niezupełnie, "a rate higher than the mount’s Movement Rate" oznacza jeśli używasz figurek i koń ma 8 hexów/cali ruchu to musi mieć rozbieg do celu 9 hexów/cali. Bez figurek to dodatkowy metr poza wartością Szybkości. Co daje możliwość Szarży z Dzieleniem Ruchu i odjechaniem po ataku. Sporo wierzchowców ma Skill Sprint więc nie trzeba użyć opcji Bieg.


[ Poziom talentu (8) + stopień broni (6) + siła wierzchowca (10) czyli 24 stopień? ]

Też nie. Poziom talentu (8) + stopień siły (6)bo jest wartością w Talencie Szarża+ stopień broni (6) + siła wierzchowca (10) czyli 30 stopień.

Mimo że to tak naprawdę nie Siła wierzchowca wpływa na impet uderzenia z szarży tylko szybkość jaką osiągnął jeździec więc najlepsze w RL do szarży są najszybsze zwierzaki. "Wysokie siodło" nie dodawało też siły ataku tylko nie pozwalało jeźdźcowi spaść (III zasada dynamiki Newtona). :P


Co do Wheeling Attack "He is not required to have his mount move more than its Movement Rate before the attack, but is instead required to have his mount move at double its ovement Rate (by Running, see p. 225) during the round." Oznacza to że przy tym Talencie jeździec musi użyć dla konia opcji Bieg, ale może być bliżej do celu gdy wykonuje szarżę, może szarżować nawet z 2ch metrów (magic :P). Ale też nie musi pojechać pełnej odległości. "At double its movement rate" oznacza że musi jechać szybko ale nie określa dystansu. Wierzchowiec dostanie Wyczerpanie i straci akcję standardową więc przeważnie nie zaatakuje (chyba że ma więcej niż 1 akcję).

Za to w przykładzie pod Talentem jest opis sugerujący że musi w sumie wykonać cały dostępny ruch. Ale sam Talent tego w opisie nie ma :P

Auraya - 2015-03-18, 23:41

A już myślałam że rozumiem...

Skąd się, w teście obrażeń, wzięła siła jeźdźca? Normalny test obrażeń to stopień broni plus stopień siły, talent szarża ma zastąpić stopień siły, więc powinien to być poziom talentu plus stopień broni plus ewentualne dodatki, jak siła wierzchowca. Czy gdzieś mi się logika zgubiła po drodze..?

Sethariel - 2015-03-19, 00:06

Auraya napisał/a:
A już myślałam że rozumiem...

Skąd się, w teście obrażeń, wzięła siła jeźdźca? Normalny test obrażeń to stopień broni plus stopień siły, talent szarża ma zastąpić stopień siły, więc powinien to być poziom talentu plus stopień broni plus ewentualne dodatki, jak siła wierzchowca. Czy gdzieś mi się logika zgubiła po drodze..?


Może pomyliłaś poziom talentu ze stopniem talentu (poziom talentu + stopień cechy)? :)


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group