Forum EARTHDAWN.PL
Forum fanów gry Earthdawn

Mechanika - [ED4] Rzucanie czarów, tkanie wątków, dodatkowe wątki

Araven - 2014-08-20, 22:23
Temat postu: [ED4] Rzucanie czarów, tkanie wątków, dodatkowe wątki
Witajcie. Pytałem na SB. Spytam i tutaj.

Chodzi mi o mechanikę dodatkowych wątków w IV edycji, jakie można dodać do tych obowiązkowych, mogą one zwiększać efekt czaru, ilość jego celów, czas trwania też?

Chciałbym wiedzieć jak to wygląda mechanicznie, trudność tych wątków, i co mają dawać. Kolejne pytanie, w I edycji utkanie watku było akcją, czy nadal to jest akcja, czy można w rundzie utkać więcej niż 1 wątek?

[ADMIN: Temat przeniesiony]

Kosmit - 2014-08-21, 00:11

Niech moderator przerzuci posty do nowego tematu ;)

Wygląda to tak, że zaklęcie ma w opisie napisane co dają ekstra sukcesy w rzucaniu czarów (każde +5 ponad poziom trudności to ekstra sukces) Zwykle jest to wzmocnienie efektu np. Przy zakleciu zadajacym obrażenia jest to +2 do stopnia efektu.
Oprócz tego jest możliwość wplecenia wątków ponad te wymagane i każdy wątek daje jeden z efektów z opisu zaklęcia (+2 do efektu, +do zasięgu, czasu trwania, liczby celów itp.)
Tkanie wątków to akcja z tym ze każdy sukces w tkaniu to wpleciony wątek (a nie jak kiedyś, że trzeba mieć ogromny sukces żeby udało się utkac dodatkowy wątek lub trzeba było zadeklarować liczbę wątków i przerzucić pomnozona trudność tkania).
Ekstra wątki dla dodatkowych trzeba zadeklarować przed rzutem.

sirserafin - 2014-08-21, 00:21

Kosmit napisał/a:
Ekstra wątki dla dodatkowych trzeba zadeklarować przed rzutem.


Dodatkowe wątki, które przysługują za wtajemniczenie w dyscyplinę (czyli posiadany Krąg) trzeba zadeklarować przy wplataniu zaklęcia w matrycę, a nie podczas rzucania czaru.

Sethariel - 2014-08-21, 07:41

sirserafin napisał/a:
Kosmit napisał/a:
Ekstra wątki dla dodatkowych trzeba zadeklarować przed rzutem.


Dodatkowe wątki, które przysługują za wtajemniczenie w dyscyplinę (czyli posiadany Krąg) trzeba zadeklarować przy wplataniu zaklęcia w matrycę, a nie podczas rzucania czaru.


Kosmitowi chodziło chyba o rzut na Tkanie wątków :)

Araven, w kwestii dodatkowych wątków wygląda to tak jak w opisie, czyli w zależności od kręgu można do zaklęcia dotkać ileś dodatkowych wątków (np. na 3 kręgu 1, na 10 kręgu już 3).



A co te dodatkowe wątki mogą robić, to zależy od konkretnego zaklęcia. Każde zaklęcie w opisie ma kilka możliwości dla dodatkowych wątków. Trudność dodatkowego wątku jest taka sama jak standardowego (i jest podana w opisie).

Cytat:

Earth Darts
Threads: 0
Weaving: 5 / 10
Casting: TMD
Range: 20 yards
Duration: 2 rounds
Effect: WIL + 3/Physical and -2 Physical Armor
Earth. This spell transforms earth into crystalline darts that fly toward a foe, tem-
porarily rending their armor in the process. The magician flings a handful of dirt into
the air and makes a Spellcasting test against the target’s Mystic Defense. If success-
ful, his Effect test determines how much damage is inflicted before Physical Armor
is reduced. The damage is only dealt once; the duration refers to the armor reducing
effect. The target’s armor returns to normal at the end of the duration. This potent
spell is not an uncommon one. Knowledgeable foes will often retreat out of range as
they see the crystal darts forming.
Success Levels: Increase Duration (+2 rounds).
Extra Threads: Increase Duration (+2 rounds), Increase Effect (+2 Effect Step),
Increase Effect (-2 Physical Armor), Increase Range (+10 yards), Additional Target
(+1)


To przykładowo opis Kryształowych pocisków. Nie potrzebują wątków do rzucenia (Threads: 0), ale możemy sobie dotkać kolejne wątki. Z których każdy doda nam do zaklęcia jeden z wybranych efektów (Extra Threads). Powiedzmy, że mamy ten 10 krąg. Możemy więc dotkać dodatkowo 3 wątki (Trudność 5/10; 1 wartość to trudność utkania, 2 wartość to trudność przestrojenia matrycy). I wybieramy, że 2 z tych dotatkowych wątkówh będą zwiększać Efekt (czyli w sumie +4 do Stopnia Efektu), a 1 dodatkowy wątek przeznaczymy na dodatkowy cel (Additional Target). Uzyskamy więc zaklęcie z 3 wątkami, na dwa cele, z efektem Siła Woli +7 :)

A jeżeli będziemy mieli jakieś dodatkowe sukcesy przy Rzucaniu Czaru, to zwiększy się czas trwania zaklęcia (o +2 tury za każdy sukces).

Przykładowo trudność jest 7 (Obrona Magiczna przeciwnika), my wyrzucamy 18. To są dwa sukcesy (7+5+5+1=18; sukces jest za każde +5 powyżej stopnia trudności). A więc zaklęcie potrwa 4 tury dłużej. W tym przypadku dłużej będzie trwał efekt osłabienia pancerza przeciwnika, zgodnie z opisem zaklęcia.

Jak wspomniał Kosmit, w jednej rundzie można utkać więcej niż 1 wątek, wszystko zależy od rzutu na Tkanie wątków. Za każdy sukces udaje nam się utkać 1 wątek.

Żeby więc utkać takie zaklęcie jak w przykładzie (3 wątki, 2 cele, Efekt: SW+7) potrzebujemy wyniku 15 na Tkaniu wątków (5+5+5=15).

Araven - 2014-08-21, 11:03

Dzięki bardzo za wyjaśnienia.

Ale jak utka się nawet wszystkie wymagane wątki, np. 3 wątki, to czar można rzucić dopiero w kolejnej rundzie za pomocą rzucania czarów, czy można w tej samej co utkaliśmy wszystkie wątki?

Sethariel - 2014-08-21, 11:11

Araven napisał/a:
Ale jak utka się nawet wszystkie wymagane wątki, np. 3 wątki, to czar można rzucić dopiero w kolejnej rundzie za pomocą rzucania czarów, czy można w tej samej co utkaliśmy wszystkie wątki?


W następnej rundzie. Tkanie wątków wymaga akcji standardowej. Rzucanie czarów to też akcja standardowa. Podczas jednej tury można wykonać tylko 1 akcję standardową.

Kosmit - 2014-08-21, 11:54

Ale na wyższych kręgach pojawiają się talenty które pozwalają na tkanie i rzucanie w tej samej turze :)
Araven - 2014-08-21, 11:59

A możesz podać na jakim kręgu i nazwę talentu i jego działanie, i jego ew. koszt, tylko PL ?
Sethariel - 2014-08-21, 12:09

Są powyżej 8 kręgu, i znajdą się pewnie w kolejnym podręczniku (Companion).

W Podręczniku Gracza jest jedynie taki zapis.

Cytat:
Some high circle talents may allow a magician to weave threads and
cast a spell in the same round.

Araven - 2014-08-21, 13:27

Dzięki Panowie.
To bardzo sensowne zmiany. Częściowo jako pomysł wykorzystam dodatkowe wątki, po ich dostosowaniu do FATE, gdzie dłuższy czas robię już system magii.
Mam jakieś 90%, dorzucę te dodatkowe wątki i będzie ok.

Generalnie mam nadzieję, że Earthdawn odżyje, jak i to Forum, dzięki IV edycji. Oby Fajne RPG, go wydały po polsku. Będę tu zaglądał i czytał, wszelkie wzmianki o mechanice i informacje związane z IV edycją.
Jako wieloletni MG w Earthdawnie, czekam na IV edycję, nie z niecierpliwością.

Kosmit - 2014-08-21, 13:33

Nie zapomnij się dorzucić do zbiórki na 4ed, to FajneRPG wydadzą :D
Araven - 2014-08-21, 13:44

Wsparłem kilka projektów razem ze 6, na PolakPotrafi i Wspieram.to.

W tym 2 z Fajne RPG, B&B i Adventurers.

Earthdawna IV edycję wesprę na 100%. Jaką kwotą, to się zobaczy co zaproponują, jak akcja ruszy oficjalnie. Wszystkie PDF-y na 100% biorę, ale kusi mnie twarda oprawa.

Kot - 2014-08-29, 12:13

Ciekawe czy Ulepszone Matryce mogą przechowywać dodatkowe wątki?
Sethariel - 2014-08-29, 12:33

Kot napisał/a:
Ciekawe czy Ulepszone Matryce mogą przechowywać dodatkowe wątki?


W podręczniku nie ma nic na ten temat, ale skoro Ulepszone Matryce pozwalają przechowywać wątek zaklęcia, to dla mnie logiczne, że to może też być dodatkowy wątek. Zwłaszcza patrząc, że wiele zaklęć teraz projektowanych jest właśnie z myślą o dodatkowych wątkach. Na przykład Kryształowe Pociski.

Kosmit - 2014-08-29, 14:10

Jest to wspomniane. Przy dostrajaniu się do Ulepszonej Matrycy trzeba określić co daje taki wątek :)
Sethariel - 2014-08-29, 14:27

Kosmit napisał/a:
Jest to wspomniane. Przy dostrajaniu się do Ulepszonej Matrycy trzeba określić co daje taki wątek :)


Gdzie to znalazłeś, bo ja nic nie mogę znaleźć :-/

Kosmit - 2014-08-29, 15:04

Cytat:
The normal rules for thread weaving apply. The magician must weave all threads before they can cast the spell, and they must decide how many additional threads they are weaving before they begin. If a spell that normally requires no threads is placed in an Enhanced Matrix, the caster may use the thread to enhance the spell effect but the additional effect must be chosen at the time the spell is placed in the matrix.


Str. 297 :)

Swoją drogą brakuje mi pogrubienia najważniejszych informacji w tekście.

Sethariel - 2014-08-29, 15:23

Kosmit napisał/a:
Cytat:
The normal rules for thread weaving apply. The magician must weave all threads before they can cast the spell, and they must decide how many additional threads they are weaving before they begin. If a spell that normally requires no threads is placed in an Enhanced Matrix, the caster may use the thread to enhance the spell effect but the additional effect must be chosen at the time the spell is placed in the matrix.


Str. 297 :)

Swoją drogą brakuje mi pogrubienia najważniejszych informacji w tekście.


Dzięki! Szukając, czytałem ten rozdział chyba dwa razy i nic nie widziałem. Dziwne.

A co do pogrubień. No niestety layout to nie jest mocna strona tej edycji.

Kot - 2014-08-29, 15:41

To nowa edycja ma jakieś mocne strony w ogóle?
Sethariel - 2014-08-29, 16:43

Kot napisał/a:
To nowa edycja ma jakieś mocne strony w ogóle?


Na przykład zmiany w zaklęciach mi się podobają. W dyscyplinach i wielu talentach też (choć są wyjątki).


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group